Duidelijke info over zorgkosten in de wachtkamer: dat is jouw recht als patiënt!

Image

Als patiënt dien je correct en transparant geïnformeerd te worden over de zorg die je krijgt. Dat begint al bij het weten wat een doktersbezoek of behandeling je zal kosten. Je zorgverlener is verplicht een standaardaffiche in zijn of haar wachtkamer of praktijk op te hangen. Zo krijg je in één oogopslag zicht op de zorgkosten en kan je beter inschatten wat je zal betalen.

Wat staat er verplicht op de affiche:

1.Het statuut van je zorgverlener

    • Is hij/zij geconventioneerd? Dan volgt hij/zij de tarieven die terug te vinden zijn op de officiële RIZIV-website.
    • Is hij/zij niet-geconventioneerd? Dan kan hij/zij extra kosten (supplementen) aanrekenen.
    • Is hij/zij gedeeltelijk geconventioneerd? Dan staat erbij op welke dagen en uren er extra kosten worden aangerekend.

      2.Tarieven van de meest voorkomende terugbetaalde zorgprestaties:

      • Wat betaalt de verplichte ziekteverzekering?
      • Wat moet je zelf betalen (remgeld)?
      • Indien van toepassing: het maximale supplement dat kan worden aangerekend.

      3.Specifieke info voor medische huizen: de kostprijs van de zorg binnen een forfaitair systeem.

      Welke zorgverleners moeten deze affiche ophangen?

      De verplichting om een affiche op te hangen geldt voor verschillende gezondheidszorgberoepen: tandartsen, verpleegkundigen, kinesitherapeuten, logopedisten, opticiens, orthopedisten, bandagisten, apothekers, vroedvrouwen en audiologen.  Zo weet je als patiënt op voorhand waar je financieel aan toe bent.

      Kostenramingen (offertes)

      Voor sommige medische ingrepen of hulpmiddelen moet je altijd vooraf een kostenraming krijgen. Dit geldt onder andere voor: bandagisten, orthopedisten, chirurgen en leveranciers van implantaten. In de kostenraming moet het volgende opgenomen zijn:

      • Het totale te betalen bedrag.
      • Een overzicht van wat de ziekteverzekering terugbetaalt en wat je zelf moet betalen.

      Door de offerte te ondertekenen bevestig je dat je goed geïnformeerd bent.

      Controleer de tarieven en het conventiestatuut

      In België kunnen zorgverleners ervoor kiezen om de door het RIZIV vastgelegde tarieven te volgen als ze geconventioneerd zijn. Niet-geconventioneerde zorgverleners bepalen hun eigen tarieven en kunnen supplementen aanrekenen.

      • Geconventioneerde zorgverleners mogen de officiële tarieven niet overschrijden.
      • Niet-geconventioneerde zorgverleners bepalen vrij hun honoraria.
      • Gedeeltelijk geconventioneerde zorgverleners volgen de RIZIV-tarieven op bepaalde uren.

      Wil je weten of jouw arts of zorgverlener zich aan de officiële tarieven houdt? Het RIZIV biedt een online tool aan waarmee je de conventiestatus van zorgverleners kan controleren (https://www.zorgverlenerzoeken.be).

      Hospitalisatie en supplementen

      Bij een verblijf in een gemeenschappelijke kamer mag een zorgverlener geen supplementen aanrekenen, zelfs niet wanneer hij/zij niet-geconventioneerd is. Check dus zeker je kamervoorkeur wanneer je wordt opgenomen in het ziekenhuis.

      Wat als een zorgverlener zich niet aan de regels houdt?

      Als het statuut van een zorgverlener niet duidelijk wordt weergegeven, mag hij/zij je geen supplementen aanrekenen.

      Als een zorgverlener de affichageplicht niet respecteert of onterechte supplementen aanrekent, kan je je ziekenfonds contacteren om de overtreding te melden. Je ziekenfonds kan je ook helpen om een rechtzetting aan te vragen van onterecht aangerekende supplementen.

      Heb je een vermoeden van fraude?

      Voorbeelden van fraude zijn:

      • Aangerekende, maar niet-geleverde zorg.
      • Aangerekende tarieven hoger dan toegelaten.
      • Onnodig voorgeschreven onderzoeken.
      • Aflevering van valse attesten.

      Doe een melding via fraude@lm.be of via het contactformulier op www.LMPlus.be > Meldpunt fraude.

      Meer informatie nodig?

      Heb je vragen over tarieven, facturen of je rechten als patiënt? Neem contact op met je ziekenfonds LM Plus via info@LMPlus.be of 02 417 17 17.

      Bezoek de website van het RIZIV voor meer info: https://www.zorgtarieven.be